Sistemul Naţional Unic 112-cinci ani în serviciul cetăţenilor
În contextul general al solu?ion?rii urgen?elor cet??enilor, ca o component? important? a obliga?iilor serviciului universal ?i ca o cerin?? impus? prin politicile sectorului de telecomunica?ii din acquis-ul Uniunii Europene, în România a fost implementat Sistemul Na?ional Unic pentru Apeluri de Urgen?? (SNUAU).
Acesta asigur? preluarea apelurilor de urgen?? de la cet??eni ?i, dup? caz, transmiterea acestora c?tre agen?iile specializate de interven?ie definite prin „structurile autorit??ilor administra?iei publice, care au rolul de interven?ie imediat? pentru solu?ionarea urgen?elor în domeniul ambulan?ei, Serviciilor Mobile de Urgen??, Reanimare ?i Descarcerare (S.M.U.R.D.), poli?iei, jandarmeriei, serviciilor publice profesioniste ?i voluntare pentru situa?ii de urgen??, inclusiv S.M.U.R.D., contra-terorismului, precum ?i alte structuri stabilite prin hot?râre a Guvernului”.
Conform prevederilor Ordonan?ei de Urgen?? nr.18/24.01.2002 ?i H.G.R 227/2003 Serviciul de Telecomunica?ii Speciale (STS), definit ca operator al sistemului, a fost desemnat s? instaleze, s? opereze, s? între?in? si s? men?in? la nivelul cerin?elor Sistemul Na?ional Unic pentru Apeluri de Urgen??.
Începând cu 07 aprilie 2005, potrivit Ordinului Ministerului Comunica?iilor ?i Tehnologiei Informa?iei nr.112, Sistemul func?ioneaz? la nivelul întregii ??ri ?i poate fi apelat prin formarea num?rului unic european de urgen?? 112 în toate re?elele de telefonie, fixe sau mobile. Acesta are capacitatea ?i disponibilitatea de a r?spunde permanent, 24 ore / 7 zile, la solicit?rile cet??enilor care au nevoie imediat? de ajutor. Indiferent de re?eaua telefonic? în care este generat, num?rul unic pentru apel de urgen?? 112 este gratuit ?i trebuie format f?r? prefix. O dat? cu recep?ionarea apelului, sistemul permite identificarea automat? a num?rului de telefon al apelantului ?i a locului evenimentului.
Potrivit cadrului legal actualizat în baza c?ruia este organizat ?i func?ioneaz? SNUAU stabilit prin Ordonan?a de Urgen?? nr. 34/2008, aprobat? prin Legea nr. 160/2008, la 112 se recep?ioneaz? apelurile de urgen?? în limbile minorit??ilor na?ionale precum ?i în cel pu?in o limb? de circula?ie interna?ional?. De asemenea, prin prevederi legale ?i modul de organizare, administratorul SNUAU – STS – ?i agen?iile specializate de interven?ie asigur? confiden?ialitatea ?i securitatea datelor cu caracter personal colectate ?i stocate de la apelan?i pe timpul efectu?rii apelurilor de urgen??.
La apelarea Serviciului „112”, persoana care a format num?rul unic de apel de urgen?? este conectat? la un singur Centru 112 corespunz?tor jude?ului din care se sun?.
În ultimii 5 ani, în Centrele Unice pentru Apeluri de Urgen?? 112 au fost recep?ionate peste 147.000.000 de apeluri ceea ce reprezint? aproximativ 85.000 de apeluri pe zi. Nu orice apel primit de Centrele 112 reprezint? o urgen??. Astfel, au fost identificate ca urgen?e aproximativ 16.300.000 incidente ceea ce reprezint? în medie aproximativ 9000 incidente pe zi.
Din statisticile recente rezult? c? la nivel na?ional doar 24% din apeluri sunt urgen?e, celelalte apeluri sunt non-urgen?e sau injurioase. Asta înseamn? c? pentru 76% din apelurile recep?ionate operatorii 112 nu fac transferul c?tre dispeceratele de urgen??.
În perioada urm?toare, prin atragerea de fonduri europene, STS, administratorul sistemului, deruleaz? trei proiecte de dezvoltare care vor permite optimizarea modului de lucru în cazul urgen?elor
Ca r?spuns la preocup?rile Uniunii Europene de dezvoltare a sistemelor de urgen??, STS este implicat în proiectarea ?i implementarea proiectului “eCall” (apelarea automat? a num?rului european unic pentru apeluri de urgen?? 112 atunci când un automobil este implicat într-un accident grav) ?i în proiectul “Reach 112” (asigurarea accesului, în timp real, la serviciile de urgen?? a persoanelor cu dizabilit??i – cu deficien?e de vorbire, de vedere ?i de auz).
Pentru informarea popula?iei în leg?tur? cu importan?a, utilitatea ?i necesitatea folosirii corecte a num?rului unic de urgen?? 112 ?i pentru reducerea num?rului de apeluri false, STS realizeaz? de câ?iva ani campanii de informare ?i educare, având ca ?int? principal? tinerii din ?coli, popula?ia din mediul rural ?i turi?tii. Toate mijloacele de informare locale ?i centrale (posturi de televiziune ?i de radio, ziare ?i alte publica?ii, agen?iile de pres?) ni s-au al?turat ?i au sus?inut campaniile prin difuzarea de ?tiri ?i reportaje. Pentru rezultatele deosebite ob?inute în campaniile de informare ?i educare referitoare la num?rul 112, STS i-a fost acordat premiul Asocia?iei Num?rului European de Urgen?? (EENA).
Recentele statistici ale Comisiei Europene arat? c? România se afl? pe primele locuri în ceea ce prive?te informarea ?i cunoa?terea num?rului unic european de urgen?? 112.
Sistemul 112 din România respect? toate standardele comunitare în domeniu ?i este printre cele mai moderne din Europa.
Purt?torul de cuvânt al Serviciului de Telecomunica?ii Speciale
Colonel
Adrian Fulea
07.04.2010. 12:29
Acest articol n-are nici un comentariu.
0 Comments