Precizări privind distribuirea ajutorului comunitar

Informare de pres? cu privire la „Planul anual de furnizare produse alimentare pentru cele mai defavorizate persoane” din Uniunea European?

Aplicarea „Planului european de ajutoare alimentare” presupune derularea unei proceduri de achizi?ie public? în conformitate cu reglement?rile europene specifice schemei de furnizare de alimente din stocurile de interven?ie pentru persoanele cele mai defavorizate din Uniunea European? ?i a legisla?iei na?ionale privind achizi?iile publice, respectiv OUG 34/2006, cu modific?rile ?i complet?rile ulterioare.

Num?rul total de persoane defavorizate cuprinse în program este de 1.462.000, iar cantit??ile de produse ce fac obiectul sprijinului sunt de 7 kg. zah?r ?i respectiv 20 f?in? de grâu de persoan?.

1. Achizi?ionarea ?i distribuirea ajutorului comunitar – zah?r

Conform prevederilor legisla?iei na?ionale privind achizi?iile publice a fost publicat anun?ul de participare la procedura „licita?ie deschis?” în Sistemul Electronic al Achizi?iilor Publice (SEAP) ?i în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, asigurându-se transparen?a total? a procedurii, astfel încât s? fie permis accesul tuturor operatorilor economici din Uniunea European? interesa?i de a oferta. Pentru derularea respectivelor proceduri, am ob?inut aviz favorabil din partea ANRMAP, în primul rând, pentru garan?ia de bun? execu?ie a contractului de 110% din valoarea contractului.
Garan?ia de participare solicitat? constituit? în favoarea APIA a fost de 25.000 euro sau echivalentul în lei.
Perioada de timp de la publicarea anun?ului pân? la depunerea ?i deschiderea ofertelor a fost de 45 de zile.
Prin caietul de sarcini care a înso?it anun?ul de participare ?i la care au avut acces to?i posibilii ofertan?i s-au stabilit clar natura ?i caracteristicile produsului care trebuie furnizat.
Condi?iile cerute prin caietul de sarcini pentru furnizarea de produse alimentare ambalate în schimbul produselor agricole aflate în stocurile de interven?ie, sunt prev?zute atât în Regulamentul European 3149/1992, cât ?i în nota înaintat? de MADR la Comisia European? de solicitare a produselor care fac obiectul ajutorului alimentar ?i forma de distribuire a acestora.
Prin caietul de sarcini s-a impus o serie de cerin?e specifice acestei furniz?ri, cerin?e care reprezint? cheltuieli pentru furnizor. Acestea cheltuieli se refer? la:
• taxe pe teritoriul Ungariei pentru retragerea zah?rului din stocurile de interven?ie;
• transportul zah?rului de la depozitele de interven?ie, la depozitele furnizorului (Uniunea European? deconteaz? doar cheltuielile de transport între depozitele furnizorului ?i depozitele indicate de achizitor, în limita sumei puse la dispozi?ie);
• depozitarea zah?rului;
• tip?rirea ambalajelor în condi?iile impuse de regulamentul european;
• ambalarea în pachete unitare;
• paletizarea zah?rului, respectiv ambalarea pungilor de 1 kg în baxuri din folie de plastic (câte 10 pungi) ?i depozitarea baxurilor pe europale?i nereturnabili.

Toate aceste cheltuieli care revin operatorului economic (furnizorului) au fost luate în considerare la momentul demar?rii licita?iei de c?tre autoritatea contractant? ?i vor fi acoperite prin valorificarea unei cantit??i de zah?r din produsul retras din stocurile de interven?ie.

La cheltuielile impuse de respectarea cerin?elor amintite (specifica?ii tehnice din caietul de sarcini) se mai adaug? urm?toarele:
• cheltuielile cu spezele ?i comisioanele bancare aferente garan?iei de bun? executie, pentru o perioad? de 1 an de zile, garan?ie în valoare de 25.427.887,26 lei (7.575.714,96 euro);
• pierderile pe fluxul de ambalare ?i paletizare;
• cheltuielile administrative ale furnizorului.

Men?ion?m faptul c? Regulamentul European 3149/1992 stipuleaz? în mod expres c? aceste cheltuieli vor fi acoperite de c?tre furnizor printr-o cantitate de zah?r re?inut? din cantitatea total? retras? din stocul de interven?ie.
Înainte de demararea procedurilor de licita?ie, a avut loc o serie de consult?ri informale cu reprezentan?ii Misiunii Economice a României la UE cu privire la randamentele economice ob?inute de alte state membre în ceea ce prive?te programul de distribuire a ajutoarelor comunitare. În acest sens, comparativ cu randamentul mediu ob?inut de alte state membre – cantitatea de zah?r furnizat, raportat? la cantitatea de zah?r extras? din stocul de interven?ie – respectiv 35 -40%, România a ob?inut un randament de peste 60%.
Randamentul invocat de c?tre autoritatea contractant? se refer? la faptul c?, din întreaga cantitate de 15.898 tone de zah?r vrac retras din stocurile de interven?ie, s-a ob?inut o cantitate de 9.750 tone de zah?r ambalat în pachete unitare pentru persoanele cele mai defavorizate, ceea ce reprezint? un procent de 61,3 la sut? din cantitatea pus? la dispozi?ia operatorului economic. Aceasta înseamn? c? din 100 kg de zah?r puse la dispozi?ie pentru retragere, în România, se ob?in 61,3 kg de zah?r, comparativ cu celelalte ??ri europene, unde s-au ob?inut aproximativ 35 kg de zah?r. Astfel, cantitatea ob?inut? este aproape dubl?.
Criteriul de stabilire a câ?tig?torului licita?iei a fost ”oferta cea mai avantajoas? din punct de vedere economic”.
Oferta financiar? a furnizorului a fost analizat? în compara?ie cu pre?urile pie?ei, respectiv pre?ul existent la acest produs pe raft în magazinele de desfacere cu am?nuntul. Astfel, cantitatea de 9538 t de zah?r pus? la dispozi?ie din stocurile de interven?ie ale Comisiei Europene are o valoare net? de 23.116.201,42 lei, rezultând un pre? unitar de 2,42 lei/kg, nivel care este inferior pre?urilor cu am?nutul practicate pe pia?a româneasc?.
Licita?ia a fost câ?tigat? de singurul participant SZENTLORINCKATAI COOP KFT din Ungaria.
Facem precizarea c? în conformitate cu Codul Fiscal, în România, societatea sus men?ionat? trebuie s? desemneze un reprezentant fiscal pe teritoriul României. Reprezentantul desemnat de societate este Brutaria Bachus SRL, cod de identificare fiscal 18875279, înregistrat? la Cristuru Secuiesc. Plata TVA se face de c?tre reprezentantul fiscal, deoarece APIA este institu?ie public? nepl?titoare de TVA.
În conformitate cu art. 137 din Codul Fiscal, în baza de impozitare TVA se includ opera?iunile de livr?ri de bunuri ?i prest?ri de servicii, pe care Brut?ria Bachus SRL va avea obliga?ia de a o vira la bugetul de stat al României, în calitate de reprezentant fiscal (acesta neputând amesteca TVA-ul colectat anterior cu TVA-ul datorat din facturile emise catre APIA).
În contractul de furnizare zah?r în depozitele organismelor implicate nr. 36/30.06.2008, la punctul 4.1 se stipuleaz? c? ”achizitorul va factura furnizorului cantitatea de zah?r retras din stocurile de interventie, cu valoarea net? de 23.116.201,42 lei”.
Achizitor este APIA care, fiind înstitu?ie public? conf. Legea 1/2004 cu toate modificarile ulterioare, nu este pl?titoare de TVA ?i deci facturarea se emite f?r? TVA. Mai mult APIA raporteaz? în suma net? valoarea de 23.116.201,42 lei transformat? în euro la cursul stabilit de Reg.CE 883/2006, 885/2006 ?i 1290/2005 la cursul de 3,3565 lei/euro stabilit la 01.10.2007 pentru anul 2008.
Punctul 12.4 din contract precizeaz? c? ”pe baza documentelor prezentate, achizitorul va emite factura furnizorului, cu cantitatea retras? ?i valoarea de interven?ie, în termen de 15 zile de la sfâr?itul fiec?rei luni de retragere”, în conformitate cu Reg CE. 3149/1992 modificat în 2007 art. 3(2) prin care 70% din cantitate trebuie retras? din stoc înainte de 01.07 a anului de aplicare.
Furnizorul a f?cut dovada c? a retras din stocurile de interven?ie toat? cantitatea pus? la dispozi?ie de CE ?i, prin urmare, a facturat marfa. Acest lucru s-a efectuat în data de 31.07.2008 c?tre societatea câ?tig?toare prin reprezentantul s?u fiscal.
De asemenea, la pct.12.5 din contract se prevede c? furnizorul va emite factura c?tre achizitor, cu cantitatea furnizat? în depozitele indicate de acesta ?i cu valoarea net? a zah?rului furnizat, la care se adaug? TVA. Reprezentantul fiscal este înregistrat în România ca pl?titor de TVA, fiind obligat s? emit? factura cu TVA, potrivit Codului Fiscal.
Deducerea TVA-lui se face în condi?ii stricte prev?zute de Codul Fiscal al României.
Procedura de achizi?ie a fost monitorizat? ?i verificat? de c?tre Unitatea pentru Coordonarea ?i Verificarea Achizi?iilor Publice, din cadrul Ministerul Finan?elor Publice.

2. Achizi?ionarea ?i distribuirea ajutorului comunitar – f?in?

Pentru furnizarea de f?in? a fost depus? o ofert?, de c?tre Rompan Proiect Service SA, împreun? cu 7 subcontractori, fabrici de fain? din România.
Obiectul contractului îl constituie furnizarea a 30.530 tone de f?in? alb? de grâu. Contravaloarea cantit??ii de f?in? ce va fi achitat? de c?tre APIA furnizorului este de 54.060.692,20 lei.
În plus, achizitorul (APIA) va deconta furnizorului cheltuieli de transport a f?inii, în limita sumei de 1.800.048,80 lei f?r? TVA, pe baz? de documente justificative, la un tarif unitar de 58,96 lei/tona de f?in? furnizat?;
Facem precizarea c? pre?ul pe kilogramul de f?in? furnizat în cadrul programului este de 1,83 lei, în condi?iile în care pe pia?? acest produs este comercializat la un pre? mediu pe kilogram, de 2,5 – 2,6 lei.

Garan?ia de participare a fost de 25.000 euro, sau echivalent lei.
Garan?ia de bun? execu?ie a contractului a fost de 59.466.761,42 lei, valabil? de la data contractului pân? la 01.07.2008.

Date generale contracte de furnizare:

Obiectul Nr.
contract Cantitate Valoare / Cantitate la schimb Tarif unitar pt. transport/Valoare total? Oferta câ?tig? toare
1.Furnizare de f?in? alb? 43/
22.07.2008 30.530 tone 54.060.692,20 lei 58,96 lei /tona de faina
1.800.048,80 lei Rompan Proiect Service
2.Furnizare de zah?r 36/
30.06.2008 9.538 tone 15.898 tone (valoare 23.116.201,42 lei) 109.00 lei/ton? 1.039.642 lei Szentlorinckatai Coop KFT

3. Situa?ia furniz?rilor ?i a distribu?iei zah?rului ?i f?inii în cadrul Programului European de Ajutorare a Defavoriza?ilor (PEAD) 2008

A. Zah?r

Urmare convenirii cu furnizorul de zah?r a graficului de livr?ri, acestea au început în data de 28.08.2009.
Graficul a fost structurat astfel încât s? se asigure livrarea începând din estul ??rii, acoperind în prima perioada distan?ele mari fa?? de locul de expediere, urmând ca zonele de vest s? fie aprovizionate în ultima jum?tate a trimestrului IV 2008.
Având în vedere dificult??ile de ordin logistic întâmpinate, la nivel na?ional au fost identificate numai 18 depozite unde se va depozita zah?rul, celelalte jude?e fiind arondate la acestea.
Pân? în prezent nu au fost înregistrate abateri de la graficul de furniz?ri ?i nici diferen?e sau neconformit??i referitoare la cantitatea ?i calitatea zah?rului furnizat, partenerul respectându-?i obliga?iile contractuale.
Cantit??ile zilnice furnizate în prezent de contractant sunt de 189 tone pe zi pe depozit (9 tiruri a 21 t).

B. F?in?

Furnizarea acestui produs a început la 1 septembrie 2008, conform graficului de livr?ri, la nivel na?ional efectuându-se de c?tre subcontractan?ii titularului câ?tig?tor al licita?iei.
Livrarea se face în depozite existente în fiecare jude?, puse la dispozi?ie de autorit??ile locale, MIRA, sau chiar de furnizor.
Cantit??ile medii zilnice furnizate sunt de 300 tone.
Concomitent cu furnizarea produselor la depozite, autorit??ile publice locale au început distribu?ia acestora c?tre beneficiari, pe baza listelor întocmite anterior de MMFES ?i pe baza c?rora s-a f?cut alocarea cantitativ? a produselor pe fiecare jude? în parte.

3. ATRIBU?II ÎN DERULAREA PEAD 2007/2008, ce revin institu?iilor implicate, în conformitate cu prevederile HG nr.410/2008 ?i HG 786/2008 pentru completarea HG 410/2008

Ministerul Internelor ?i al Reformei Administrative (MIRA)

a) pune gratuit la dispozi?ia MADR pentru derularea PEAD 2008 depozitele rezervelor de stat prev?zute în Protocolul de colaborare;
b) comunic? la MADR alte depozite ale rezervelor de stat pe care le poate pune gratuit la dispozi?ia derul?rii PEAD 2008, cu capacit??i ?i adrese, urm?rind o acoperire teritorial? echilibrat?;
c) solicit? prefecturilor identificarea de noi spa?ii de depozitare, la nivelul fiec?rui jude?, ce pot fi utilizate gratuit pentru derularea PEAD 2008 ?i comunic? date complete despre acestea la MADR;
d) asigur? ordinea ?i buna desf??urare a activit??ilor cuprinse în planul anual la locul de distribuire a alimentelor;
e) coordoneaz? prin institu?ia prefecturii la nivel teritorial derularea PEAD 2008 pentru crearea cadrului organizatoric necesar aplic?rii punctului 3a), creeaza un grup de lucru cuprinzând reprezentan?ii institu?iilor implicate;

Administra?ia Na?ional? a Rezervelor de Stat (ANRS)

pune la dispozitia Direc?iilor pentru Agricultur? ?i Dezvotare Rural? jude?ene, ca structuri subordonate Ministerului Agriculturii ?i Dezvolt?rii Rurale spa?iile disponibile din unita?ile teritoriale.

Ministerul Agriculturii ?i Dezvolt?rii Rurale (MADR) ?i Direc?iile Jude?ene Agricole ?i de Dezvoltare Rural?

MADR

a) coordoneaz? activitatea legat? de derularea PEAD 2008 a DADR-lor jude?ene ?i a Municipiului Bucure?ti conform actelor normative în vigoare;
b) comunic? la APIA, persoanele responsabile cu derularea PEAD în cadrul fiec?rui DADR, cu men?ionarea celor care se ocup? de gestiunea depozitelor.

Direc?iile Jude?ene Agricole ?i de Dezvoltare Rural?

a) asigur? gestiunea depozitelor ce vor fi folosite în cadrul PEAD 2008, aflate pe raza jude?ului de competen??, indiferent de proprietatea acestora sau cine le pune la dispozi?ie;
b) au responsabilitatea distribuirii c?tre autorit??ile publice locale a produselor repartizate pe localit??i.
c) primesc ajutoarele alimentare de la operatorii economici, respectiv SC ROMPAN SERVICE SA pentru fain? ?i SZENTLORINCKATAI COOP KFT pentru zah?r, asigur? depozitarea acestora, le elibereaz? autorit??ilor administra?iei publice locale din jude?;
d) au obliga?ia de a întocmi documentele de eviden?? (procesele verbale de predare – primire a produselor ce vor fi semnate cu reprezentantul furnizorului);
e) primesc documentele care atest? calitatea produselor, eliberate de furnizor (certificatul de calitate ?i declara?ia de conformitate în original). Procesele verbale de predare-primire ?i documentele care atest? calitatea, în original, vor fi înmanate reprezentan?ilor APIA în vederea transmiterii acestora la sediul central;
f) la primirea produselor în depozitele gestionate, întocmesc procesul verbal de predare – primire cu operatorul economic, nota de intrare-recep?ie, solicit? certificatul de calitate, certificatul de conformitate. Intrarile în depozite se fac conform graficului de livr?ri comunicat de APIA. La solicitarea operatorului economic ?i cu acordul DADR, graficul poate fi modificat (devansare ?i întarziere de livr?ri) cu respectarea îns? a cantit??ilor lunare prev?zute în graficul ini?ial ?i informarea APIA înainte de data de livrare modificat?;
g) pe timpul depozit?rii asigur? eviden?a fizic? (intr?ri/ie?iri/stoc) a primirilor de ajutoare alimentare, pe loturi recep?ionate;
h) la eliberare întrocmesc cu reprezentantul autorit??ilor locale documentul care atest? ie?irile din gestiune;
i) sesizeaz? la APIA în maxim o lun? de la recep?ie, deficien?e calitative ascunse care nu au putut fi identificate la recep?ie;
j) pastreaz? separat în arhiv? toate documentele privind gestiunea ?i derularea PEAD 2008 pe o perioad? de 3 ani de la 31.12.2008;
k) întocmesc un raport lunar de gestiune ?i un raport final de distribu?ie împreun? cu reprezentan?ii consiliilor jude?ene, rapoarte ce vor fi transmise la APIA;
l) permit accesul autorit??ilor competente în vederea verific?rii gestiunii;
m) MADR al?turi de APIA, organismul de certificare ?i reprezentan?ii împuternici?i ai Comisiei Europene, precum ?i alte organe împuternicite, care sunt competente în ceea ce prive?te supravegherea pl??ilor f?cute din Fondul European de Garantare Agricol?, verific? documentele operatorilor economici ?i ale organismelor implicate în punerea în aplicare a planului, în leg?tur? cu returnarea mijloacelor financiare pl?tite, necuvenite, în controalele efectuate conform prevederilor care reglementeaz? finan?area politicii agricole comune.

APIA

a) comunica la DADR, pân? la 25 iulie 2008, depozitele acceptate pentru derulare din lista celor propuse, cât ?i depozitele puse la dispozi?ie de MIRA -ANRS, a c?ror gestiune urmeaz? s? fie asigurat? de DADR
b) comunic? la DADR graficul de livr?ri definitivat, dup? consultarea cu operatorii economici ?i MAD
c) transmite la DADR formularele ce vor fi utilizate în derularea PEAD 2008 sau con?inutul care trebuie respectat la redactarea acestora
d) comunic? la DADR persoanele de contact ale operatorilor economici selectiona?i
e) ?ine leg?tura operativ? cu persoanele desemnate la nivelul fiec?rui DADR conform punctului 4 i)
f) sanc?ioneaz? neregulile, conform prevederilor Regulamentului Comisiei (CEE) nr. 3.149/1992, cu modific?rile ?i complet?rile ulterioare
g) prin structurile teritoriale, asigur? verificarea material? ?i contabil? a primirii, pastrarii si distribuirii ajutoarelor alimentare, pe toat? durata derul?rii PEAD, la toate nivelurile lan?ului de distribu?ie, inclusiv la nivel local ?i depozitele gestionate de DADR
h) informeaz? operativ DADR asupra modific?rilor sau aspectelor care pot modifica derularea PEAD
i) colecteaz? procesele verbale predare – primire în original, documentele care atest? calitatea produselor (certificat de calitate, declara?ia de conformitate – în original) ?i le transmite la APIA (sediul central)

Autoritatile Publice Locale. Consiliile jude?ene ?i prim?riile

a) identific? ?i întocmesc liste cu persoanele beneficiare ale PEAD, conform criteriilor de eligibilitate stabilite de HG 410/2008. Listele vor avea ?i rubric? de semn?tura de primire ?i date de identificare ale persoanei beneficiare ?i vor fi documente justificative ale distribuirii pe plan local
b) desemneaz? ?i comunic? la APIA persoanele responsabile cu derularea PEAD în cadrul fiec?rui Consiliu Judetean
c) preiau din depozitele utilizate in cadrul PEAD ?i gestionate de DADR, pe baza de documente, conform punctului 3 g ajutoare alimentare pentru distribuire locala pe baza listelor de la lit. a)
d) ?in leg?tura ?i consult? permanent MMFES asupra procedurii ?i modalit??ii de colectare a datelor personale ?i transmit, la solicitarea acestuia, documentele de eviden?? a datelor personale, precum ?i inform?ri privind stadiul derul?rii activit??ilor ce le revin în cadrul implement?rii planului anual
e) au responsabilitatea distribuirii produselor alimentare c?tre persoanele cele mai defavorizate din Romania ?i obliga?ia de a întocmi documentele de eviden?? a activit??ii ?i de a permite accesul autorit??ilor comptente în vederea verific?rii acestora
f) toate documente referitoare la distributie in cadrul PEAD 2008 (listele ?i dosarele personale care atest? eligibilitatea) vor fi centralizate la nivelul consiliilor jude?ene ?i p?strate separat în arhiv? pe o perioad? de cel pu?in trei ani de la 31 decembrie 2008
g) împreun? cu DADR-urile întocmesc un raport final de gestiune ?i distribu?ie care cuprinde: cantit??ile de produse primite pe sortimente, cantit??ile distribuite pe sortimente, num?rul de persoane beneficiare, cantit??ile pe beneficiar etc.

În anex? v? prezent?m Situa?ia livr?rilor de zah?r ?i f?in?, începând cu 08 august 2008. Aceste informa?ii vor fi actualizate s?pt?mânal, pe pagina de web APIA.

Informa?ii suplimentare

Baza legal? a derul?rii procedurilor:
a) Regulamentul (CEE) nr. 3149/1992 de stabilire a normelor de punere în aplicare a furniz?rii de alimente din stocurile de interven?ie pentru persoanele cele mai defavorizate din Comunitate, cu modificarile ?i complet?rile ulterioare
b) Regulamentul (CE) nr. 1146/2007 de adoptare a unui plan privind atribuirea statelor membre de resurse imputabile provenind din stocurile de interven?ie pentru persoanele cele mai defavorizate din Comunitate
c) Regulamentul (CE) NR. 182/2008 al Comisiei din 28 februarie 2008 de modificare a Regulamentului (CE) nr. 1146/2007 de adoptare a unui plan privind atribuirea statelor membre de resurse imputabile exerci?iului 2008 pentru furnizarea de produse alimentare provenind din stocurile de interven?ie pentru persoanele cele mai defavorizate din Comunitate
d) Regulamentul (CE) nr. 1234/2007 privind organizarea comun? a pie?elor agricole ?i dispozi?ii specifice referitoare la anumite produse agricole (Regulamentul unic OCP)
e) Ordonan?a de urgen?? nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie public?, a contractelor de concesiune de lucr?ri publice ?i a contractelor de concesiune de servicii, cu modific?rile ?i complet?rile ulterioare
f) HG 410/2008 – privind stabilirea specifica?iilor ?i punerea în aplicare a planurilor anuale 2008 ?i 2009 pentru furnizarea de produse alimentare provenind din stocurile de interven?ie comunitare c?tre persoanele cele mai defavorizate din România
g) OUG 34/2006 privind achizi?iile publice, precum ?i a hot?rârilor ?i ordinelor de punere în aplicare a acestei ordonan?e

11.09.2008. 11:26


konrad 29.01.2010. 11:31

Jos mafia …

Astept mesaje pe acest site si de la altii care vor sa se implice.

Ps. initial am vrut sa cer si eu ceva bani de la smecherul ala cu brutaria , dar mi-a fost frica sa nu ma mazileasca… sper sa isi piarda diploma de cea mai buna firma pe anul trecut si sa-l spanzure impreuna cu sefa din UDMR care distribuie fondurile

0 Comments

Leave a Comment

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Lost Password