„ADEVARUL“ despre falimentul SC ICM SA Tg. Jiu, în viziunea pedistului Manţog
Dup? ce a fost acuzat de falimentul ICM-ului, fostul secretar de stat, Ionel Man?og se dezvinov??e?te de acuzele aduse în urm? cu ceva timp, printr-un comunicat de pres? transmis joi, 23 august, de Partidul Democrat Filiala Gorj. Interesant este faptul c? organiza?ia PD-ului de la Gorj a g?sit „resursele“ prin care incearc? s?-i spele imaginea liderului democrat, extrem de ?ifonat? ?i deteriorat? de scandalurile în care a fost implicat, timp de mai bine de doi ani. Red?m mai jos comunicatul de pres? ?i a?tept?m de asemenea, comentariile dumneavostr? pe site-ul publica?iei noastre.
COMUNICAT DE PRES?
ADEV?RUL DESPRE FALIMENTAREA SC ICM SA TG.JIU
Consecvent ideii de a asigura o reala informare a opiniei publice, Filiala Gorj a Partidul Democrat precizeaz? urmatoarele aspecte în legatura cu falimentarea SC ICM SA Tg.Jiu
1. Prin Hotararea de Guvern nr. 103/2004 din SC CNL Oltenia SA s-au desprins minele si carierele cu intreg patrimoniul aferent care, pe de o parte au constituit SNLO si pe de alta parte au fost integrate in complexele energetice Rovinari, Turceni si Craiova.
Toate obligatiile de plata (arierate si credite) catre bugetul de stat si bugetele speciale ale SC CNLO SA au fost preluate de SC ICM SA Tg. Jiu care a fost continuatoarea juridica a SC CNLO SA a carei denumire a fost schimbata conform art. 7 din H.G. 103/2004.
Prin aceasta hotarare de guvern nu a fost prevazuta posibilitatea societatii de a retine o cota din creantele incasate pentru acoperirea cheltuielilor, astfel ca ea a fost din start programata pentru a intra in faliment.
2. SC ICM SA a fost in fapt o societate comerciala „bidon” in care s-au depozitat datoriile acumulate de SC CNLO SA catre bugete pana la data de 01.03.2004. Aceste datorii nu au avut drept cauza activitatea SC CNLO SA ci faptul ca beneficiarii carbunelui energetic, in principal SC Termoelectrica SA Bucuresti, nu au platit contravaloarea carbunelui pe care l-au consumat. In acest fel s-au ascuns rezultatele unei politici falimentare de conducere a sistemului energetic, bazata pe interventie politica, rezistenta la restructurare si management defectuos, fiind sacrificata SC CNLO SA care din punct de vedere al intocmirii si punerii in aplicare a unui program de restructurare poate fi un exemplu.
3. Dl. Ionel Mantog, atunci in calitate de director resurse – umane si legislatie in cadrul SC CNLO SA, s-a opus reorganizarii SC CNLO SA in mod public.
De altfel aceasta formula de organizare a avut trei obiective straine interesului economic, respectiv:
• sa satisfaca pretentiile celor interesati de privatizarea complexurilor energetice de a cumpara si carierele profitabile;
• sa ascunda datoriile SC Termoelectrica SA catre SC CNLO SA si astfel sa fie evitata analiza cauzelor aparitiei acestor datorii;
• sa asigure „baietilor destepti”, prin crearea complexurilor energetice Rovinari si Turceni, surse pentru energie electrica ieftina.
Acest lucru este evident, daca se inventariaza fiemele private care au incheiat contracte comerciale pentru cumpararea de energie electrica prin negociere directa in anul 2004 cu cele doua complexe energetice.
4. SC ICM SA a beneficiat de prevederile art. 3 din OUG 37/2004, respectiv de amanarea in vederea scutirii la plata a obligatiilor fiscale (pozitia nr. 1 din anexa nr. 2 la OUG 37/2004).
Deoarece SC ICM nu a respectat conditia art. 4 alin. 1 din acest act normativ de a achita lunar obligatiile fiscale curente, a pierdut ulterior beneficiul art. 3, astfel ca in conformitate cu art. 4 alin. 3 a fost reluat calculul accesoriilor.
5. Legea nr. 243/2005 a fost sustinuta la comisiile de specialitate ale Parlamentului Romaniei si de dl. secretar de stat Ionel Mantog, prin aceasta lege fiind puse in practica si prevederile Notei.
6. Pana in luna martie 2006 dl. secretar de stat Ionel Mantog a intreprins numeroase demersuri pentru clarificarea situatiei dintre complexurile energetice si ceilalti debitori ai SC ICM SA (termocentralele Govora si Brasov) constand in repetate intalniri comune cu conducerile SC ICM SA si ale debitorilor, informarea in scris a OPSPI din cadrul ministerului, autoritatea responsabila pentru gestiunea societatilor comerciale din subordine si aplicarea Legii 243/2005, a dlui ministru Ioan Codrut Seres si a ANAF – Ministerul Finantelor.
Problemele majore au aparut ca urmare a faptului ca unii debitori nu au mai recunoscut datoria catre SC ICM SA, de exemplu SC CET Govora SA, iar altii nu au respectat graficele de plati si nu au fost de acord sa plateasca accesoriile reactivate in baza art. 4 din OUG 37/2004 pentru ca SC ICM SA nu a achitat obligatiile curente.
7. Vazand lipsa de sprijin si intelegere pentru clarificarea situatiei dl. secretar de stat Ionel Mantog l-a informat pe dl. ministru Ioan Codrut Seres despre imposibilitatea achitarii obligatiilor la bugetul statului de catre SC ICM SA formuland si aprecierea ca se impune „deschiderea procedurii de reorganizare judiciara care sa permita examinarea activitatii debitorului in raport cu situatia de fapt, verificarea creantelor si urmarirea incasarii acestora”.
In legatura cu aceasta apreciere se impun doua mentiuni:
a. nota a fost intocmita deoarece pentru o parte din creante se apropia termenul de prescriptie;
b. propunerea nu viza intrarea in faliment a societatii ci intocmirea unui plan de reorganizare, procedura in care toate partile implicate, repectiv SC ICM SA, ANAF, AVAS, MF si MEC si debitori ar fi fost obligate sa-si precizeze pozitiile si sa respecte decizia instantei in legatura cu responsabilitatea si plata obligatiilor.
8. Procedura insolventei a fost declansata ca urmare a unei creante a SC ARC SA, fata de SC CNLO SA. Aceasta creanta nu a fost inscrisa in protocoalele de predare – primire dintre SC CNLO SA si SC ICM SA, astfel ca nu s-a stiut cine trebuie sa o plateasca.
Datorita neclarificarii situatiei la timp s-au produs cheltuieli suplimentare cu paza, chirie utilaje si penalitati de intarziere.
Instanta a decis sa plateasca SC ICM SA, desi era un raport comercial in derulare si toate contractele comerciale au fost preluate de SC SNL Oltenia SA.
Declararea starii de faliment s-a facut printr-o procedura simplificata, cu totul improrie complexitatii situatiei SC ICM SA si a implicatiilor acestei proceduri in care punctul de vedere al organelor fiscale intr-un fel sau altul a fost eludat.
9. Plata acestei obligatii a SC ICM SA catre SC ARC s-a facut la solicitarea directorului general al debitoarei dl. Adrian Zamfirescu, cu sprijinul direct al dlui Ionel Mantog, pentru a elimina temeiul declansarii procedurii de insolventa, fapt ce poate fi confirmat de conducerea SC ICM SA si documentele acesteia.
10. Dl. Ionel Mantog a intervenit direct la MEF intr-o discutie cu dl. Radu Mironovici, pe care l-a rugat sa-l informeze pe ministru personal despre necesitatea numirii unui administrator special la SC ICM SA care sa reprezinte interesele acesteia la instanta, deoarece se ajunsese in situatia paradoxala ca SC BNP Consult care era interesata de faliment sa si reprezinte SC ICM SA in cererea acesteia de anulare a procedurii.
11. Filiala Gorj a PD si-a exprimat in mod repetat dezacordul in legatura cu preluarea controlului asupra rezervelor de carbune de firme private care eventual sa fie in proprietate de stat din alte tari, in general cu orice privatizare inainte de aprobarea strategiei energetice. Desi a fost anuntata in repetate randuri de actualul Guvern, aceasta strategie nu a fost aprobata nici in prezent.
12. Filiala Gorj a PD nu are nici un fel de legatura cu firma BNP Consult . Domnul presedinte Ionel Mantog nu cunoaste cine sunt proprietarii sau angajatii acestei societati si afirma ca nimeni din conducerea Partidului Democrat nu i-a vorbit vreodata despre aceasta firma.
Partidul Democrat Filiala Gorj
Biroul de Pres?
29.08.2007. 08:50
0 Comments